Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš
Abstract
Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke
pruge Beograd–Niš, deonica Velika Plana – Niš (Plan) predstavlja planski osnov za modernizaciju
i rekonstrukciju dela postojeće železničke pruge ukupne dužine 110 km, za brzine do
160 km/h. Plan takođe predstavlja osnov za izdavanje lokacijskih uslova, utvrđivanje javnog
interesa i sprovođenje postupka eksproprijacije i izradu projekata parcelacije i preparcelacije
za prostor u obuhvatu detaljne razrade. Prilikom modernizacije i rekonstrukcije predmetne
deonice koridora železničke pruge, evidentni su značajni uticaji na prostor, odnosno činioce
životne sredine. Integracija ciljeva i principa održivog razvoja, uvažavajući pri tome potrebu
da se izbegnu ili ograniče negativni uticaji na životnu sredinu, zdravlje i socio-ekonomske
aspekte, predstavlja jedan od osnovnih izazova realizacije Plana. U radu se ukazuje na važnost
određivanja mera prevencije, ublažavanja, i kompenzacije štetnih uticaja železnič...ke
pruge na životnu sredinu i zdravlje ljudi. Prezentovani su neki od osnovnih karakteristika
trase koridora pruge i definisani mogući negativni efekti modernizacije i rekonstrukcije pruge
Beograd–Niš, kao i mere sprečavanja konflikta sa okruženjem. U zaključcima su razmotrene
mogućnosti da se u skladu sa strateškim opredeljenjima Republike Srbije, u daljim istraživanjima
i kroz izradu nove planske dokumentacije se formira posebn koridor železničke pruge
Beograd – Mladenovac – Niš – granica sa Republikom Severnom Makedonijom za brzinu do
200 km/h, koji će biti deo koridora „Put svile”. Ovaj koridor će iziskivati nove i strožije mere
zaštite životne sredine, u skladu sa međunarodnim standardima.
Keywords:
prostorni plan / životna sredina / uticaj / železnička pruga / mere zaštiteSource:
Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije, 2020, 389-396Publisher:
- Beograd : Asocijacija prostornih planera Srbije
- Beograd : Univerzitet u Beogradu - Geografski fakultet
Funding / projects:
Note:
- Urednici: Aleksandar Đorđević, Dejan Filipović i Miroslav Marić
Collections
Group
RAUmPlanTY - CONF AU - Bezbradica, Ljubiša AU - Basarić, Jelena AU - Milijić, Saša PY - 2020 UR - http://raumplan.iaus.ac.rs/handle/123456789/764 AB - Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd–Niš, deonica Velika Plana – Niš (Plan) predstavlja planski osnov za modernizaciju i rekonstrukciju dela postojeće železničke pruge ukupne dužine 110 km, za brzine do 160 km/h. Plan takođe predstavlja osnov za izdavanje lokacijskih uslova, utvrđivanje javnog interesa i sprovođenje postupka eksproprijacije i izradu projekata parcelacije i preparcelacije za prostor u obuhvatu detaljne razrade. Prilikom modernizacije i rekonstrukcije predmetne deonice koridora železničke pruge, evidentni su značajni uticaji na prostor, odnosno činioce životne sredine. Integracija ciljeva i principa održivog razvoja, uvažavajući pri tome potrebu da se izbegnu ili ograniče negativni uticaji na životnu sredinu, zdravlje i socio-ekonomske aspekte, predstavlja jedan od osnovnih izazova realizacije Plana. U radu se ukazuje na važnost određivanja mera prevencije, ublažavanja, i kompenzacije štetnih uticaja železničke pruge na životnu sredinu i zdravlje ljudi. Prezentovani su neki od osnovnih karakteristika trase koridora pruge i definisani mogući negativni efekti modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd–Niš, kao i mere sprečavanja konflikta sa okruženjem. U zaključcima su razmotrene mogućnosti da se u skladu sa strateškim opredeljenjima Republike Srbije, u daljim istraživanjima i kroz izradu nove planske dokumentacije se formira posebn koridor železničke pruge Beograd – Mladenovac – Niš – granica sa Republikom Severnom Makedonijom za brzinu do 200 km/h, koji će biti deo koridora „Put svile”. Ovaj koridor će iziskivati nove i strožije mere zaštite životne sredine, u skladu sa međunarodnim standardima. PB - Beograd : Asocijacija prostornih planera Srbije PB - Beograd : Univerzitet u Beogradu - Geografski fakultet C3 - Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije T1 - Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš SP - 389 EP - 396 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raumplan_764 ER -
@conference{ author = "Bezbradica, Ljubiša and Basarić, Jelena and Milijić, Saša", year = "2020", abstract = "Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd–Niš, deonica Velika Plana – Niš (Plan) predstavlja planski osnov za modernizaciju i rekonstrukciju dela postojeće železničke pruge ukupne dužine 110 km, za brzine do 160 km/h. Plan takođe predstavlja osnov za izdavanje lokacijskih uslova, utvrđivanje javnog interesa i sprovođenje postupka eksproprijacije i izradu projekata parcelacije i preparcelacije za prostor u obuhvatu detaljne razrade. Prilikom modernizacije i rekonstrukcije predmetne deonice koridora železničke pruge, evidentni su značajni uticaji na prostor, odnosno činioce životne sredine. Integracija ciljeva i principa održivog razvoja, uvažavajući pri tome potrebu da se izbegnu ili ograniče negativni uticaji na životnu sredinu, zdravlje i socio-ekonomske aspekte, predstavlja jedan od osnovnih izazova realizacije Plana. U radu se ukazuje na važnost određivanja mera prevencije, ublažavanja, i kompenzacije štetnih uticaja železničke pruge na životnu sredinu i zdravlje ljudi. Prezentovani su neki od osnovnih karakteristika trase koridora pruge i definisani mogući negativni efekti modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd–Niš, kao i mere sprečavanja konflikta sa okruženjem. U zaključcima su razmotrene mogućnosti da se u skladu sa strateškim opredeljenjima Republike Srbije, u daljim istraživanjima i kroz izradu nove planske dokumentacije se formira posebn koridor železničke pruge Beograd – Mladenovac – Niš – granica sa Republikom Severnom Makedonijom za brzinu do 200 km/h, koji će biti deo koridora „Put svile”. Ovaj koridor će iziskivati nove i strožije mere zaštite životne sredine, u skladu sa međunarodnim standardima.", publisher = "Beograd : Asocijacija prostornih planera Srbije, Beograd : Univerzitet u Beogradu - Geografski fakultet", journal = "Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije", title = "Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš", pages = "389-396", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raumplan_764" }
Bezbradica, L., Basarić, J.,& Milijić, S.. (2020). Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš. in Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije Beograd : Asocijacija prostornih planera Srbije., 389-396. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raumplan_764
Bezbradica L, Basarić J, Milijić S. Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš. in Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije. 2020;:389-396. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raumplan_764 .
Bezbradica, Ljubiša, Basarić, Jelena, Milijić, Saša, "Uticaji infrastrukturnih koridora na prostor i životnu sredinu, na primeru prostornog plana železničke pruge Beograd–Niš" in Osmi naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem “Lokalna samouprava u planiranju i uređenju prostora i naselja” Prostorne integracije (2020):389-396, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raumplan_764 .